Contemporary Art Romania

17 April 2007

Growing Wild

Janieta Eyre, Tessa Farmer, Tami Ichino, Gabriela Vanga

Curator Jane Neal

Galeria Andreiana Mihail Bucuresti

19 Aprilie – 18 Mai


Cele patru tinere artiste – Janieta Eyre, Tessa Farmer, Tami Ichino si Gabriela Vanga – propun o serie de lucrari care intriga, acapareaza si suprind. Fiecare artista reuseste intr-o maniera foarte personala, sa creeze lucrari care exploreaza sensurile conceptului de “salbatic”. Fotografiile intense si tulburatoare ale Janietei Eyre imbina culorile bogate cu atenta compozitie a picturii flamande din secolele 15 si 16; tonuri pregnante de albastru, rosul stralucitor si verdele crud sunt echilibrate de podele in carouri, mobilier din lemn si oglinzi atent plasate. Vestimentatia protagonistelor lui Eyre dar si decorurile in care acestea se gasesc amintesc de Europa de Nord din perioada Renasterii. Atmosfera fotografiilor apartine insa unei alte lumi – antica sau futurista, nu stim exact – o lume in care misterul tenebros domina si provoaca metamorfoze violente in victimele sale. Uneori avem impresia ca trupul protagonistilor nu este decat un invelis din care ies diferite creaturi. Alteori personajele par pur si simplu posedate de o forta malefica.

Inarmate cu cranii rinjite si avind corpuri inaripate, rasarite din radacini intunecate si cu inclinatii hedoniste, minusculele creaturi fantastice ale Tessei Farmer sunt orice numai simpatice si blande nu: sunt de-a dreptul malefice. Lumea insectelor ii serveste artistei drept reper pentru comportamentul creaturilor sale - iar acestea se complac in a fura idei din ritualurile barbare ale insectelor (menite sa-si insele si sa-si prinda prada), pentru a abate apoi aceasta soarta pe naivele furnici, muste si alte ganganii inaripate care li se ivesc in cale. Surprinzatoarele creaturi ale Tessei Farmer isi micsoreaza dimensiunile dar isi sporesc ambitiile malefice, atentia fiindu-le indreptata spre torturarea pasarilor, vulpilor si a aricilor.

Artista are ca sursa de inspiratie lucrarile lui Richard Doyle, si poezia din secolul XVI a lui Michael Drayton - in special "Nymphidia". Insa faptul ca unele dintre creaturile lui Farmer plutesc pe gandaci si musculite se datoreaza mai mult influentei culturii pop din secolul XXI. Farmer a acumulat o gama considerabila de cunostinte privind anatomia insectelor si a oamenilor, priceperea ei fiind evidenta daca studiem micutele cutii toracice si pelvisurile perfect construite ale inaripatelor creaturi. Sa privesti minunea acestei lumi macabre in miniatura este si mai extraordinar daca ne gandim ca artista nu foloseste niciodata lupa.

Misterele celor mai indepartate sfere dar si ale celor mai profunde adancimi devin locul de manifestare a povestilor lui Tami Ichino. In demersul sau interdisciplinar, Ichino e fascinata de ambiguitatea caracteristica incercarilor de a sonda profunzimea spatiului si adancimile oceanelor. Ignorind legile gravitatiei, obiectele plutesc si se misca in spatiu intr-o maniera asemanatoare faunei si florei oceanelor, iar Ichino mizeaza tocmai pe faptul ca, rupt de referinta gravitationala, receptorului ii este aproape imposibil sa determine care este susul si josul imaginilor. Tablourile lui Tami Ichino propun privitorului straturi fine si succesive de culoare, atragandu-l incet intr-un centru aproape imperceptibil ce il inveleste ca o ceata. Din adancul acestor suprafete intunecate emerg sculpturi bizare, sectionate asemanator unor meteoriti, care atunci cand sunt intoarse dezvaluie stralucirea multicolora a unor forme cristaline. Lucrarile lui Ichino cer timp pentru a percepe pe deplin subtilitatea profunzimilor lor si ritmurile discrete continute in formele reprezentate. Ele sunt intunecate dar nu sumbre, nesupuse legilor naturii dar sustinute de o forta blanda chiar la limita experientelor noastre pamantesti.

Practicile multidisciplinare ale Gabrielei Vanga obliga adesea receptorul la participarea atit directa cit si mentala. Lucrarile ei pot constitui adevarate provocari psihologice si fizice, fiind adesea necesara deplasarea in jurul lucrarii pentru a-i descoperi cu adevarat semnificatiile si reprezentarile. De cele mai multe ori insa, lucrarile Gabrielei Vanga incurajeaza receptorul sa isi abandoneze prejudecatile si convingerile in privinta a ceea ce este “inventat” si sa inceapa sa regandeasca rolul pe care il joaca in vietile noastre imaginatia, memoria si visele in relatie directa cu fictiunea, cinematograful si media.

Gabriela Vanga reuseste sa abordeze cu destula lejeritate in egala masura fotografia, arta-video, pictura si instalatiile astfel incat sa satisfaca pretentiile conceptuale ale unei lucrari. Cu un spectator convins deja sa ia parte la jocul artistei si experta in a solicita sistematic raspunsuri necesare in deconstructia si reconstructia perceptiei privitorului referitoare la identitate, realitate si fictiune, Gabriela Vanga este o artista ale carei lucrari ne provoaca la cel mai profund nivel pentru ca, in ultima instanta, sa ne ceara sa reconsideram ceea ce credem a fi adevarat si ceea ce stim a fi real.

Janieta Eyre traieste si lucreaza in Canada.

Tessa Farmer traieste si lucreaza in Marea Britanie.

Tami Ichino, nascuta in Japonia, traieste si lucreaza in Elvetia.

Gabriela Vanga, nascuta in Romania, traieste si lucreaza in Franta.


Jane Neal

Critic de arta si curator, Jane Neal colaboreaza regulat cu numeroase publicatii internationale de arta ca Art Review, Modern Painters, Contemporary, Flash Art, Art in America, Saachi On-line Magazine si British National Newspaper, The Independent on Sunday. Contribuie cu texte si eseuri in publicatiile editate de diverse galerii. A participat cu un text despre Marcel Dzama pentru publicatia festivalului de opera Glyndebourne.

Cele mai recente proiecte curatoriale includ: “Cluj Connection” de la galeria Haunch of Venison din Zurich, expozitie care i-a avut invitati pe sapte tineri artisti din Cluj Napoca, “Across the Trees” New Romanian Art Now de la galeria David Nolan, New York si “Eastern European Painting Now” la galeria Lora Reynolds din Austin, SUA.

Pe linga activitatea eseistica si curatoriala, Jane Neal preda Arta Britanica de dupa 1980 in cadrul programului Standforf House de la Universitatea Oxford din Marea Britanie. De curind a sustinut o conferinta intitulata: “Mutarea spre Est: De ce lumea artistica priveste dincolo de capitalele occidentale?” la University of Southern California, SUA.

*ATENTIE!! Galeria si-a mutat sediul. Vedeti harta.

Galeria Andreiana Mihail

Str. Pandele Tarusanu Nr. 4 bis

Bucuresti, Romania

Tel: +40 722 650 221

Email: info@andreianamihail.com

Expozitia va fi deschisa pina la data de 18 Mai 2007. Programul galeriei:

Marti - Vineri, intre 14 h - 18 h.


No comments: